Elektronikus adóbevallás 2006/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Adó, helyi adó / Cikkek

Elektronikus adóbevallás 2006/3

VIII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Futó Iván elnökhelyettes APEH



Elektronikus dokumentumok letöltése és beküldése a Központi Rendszeren keresztül

 

Jövő januárjától több százezer vállalkozónak ill. képviselőjének kell majd adóbevallását havonta elektronikusan küldenie az APEH-nak.
Úgy gondoltuk, érdemes lehet lépésenként leírni, hogyan is fog ez történi, miután azonosítójukat megkapták az okmányirodai regisztráció során, jelszavukat pedig megválasztották maguknak. Bár itt most a legegyszerűbb adóbevallást mutatjuk be, amikor magunk töltjük ki a nyomtatványt és nem egy bérszámfejtő vagy könyvelő programból vesszük át az adatokat. Az eljárás teljesen hasonló lesz bármilyen elektronikus nyomtatvánnyal történő ügyintézés esetén, csak az APEH helyett az adott hivatalt kell érteni. A kiválasztás egy vagy két rákattintást jelent a bal egér-gombbal.
A kitöltő program és a nyomtatványok letöltése
1. Menjünk fel az APEH honlapjára (www.apeh.hu).
2. Baloldalt, felül válasszuk ki a „Bevallások, nyomtatványok” fület.
3. Válasszuk ki a legördülő menüből a „Nyomtatványkitöltő programok” menüpontot, a megjelenő évszámok közül válasszuk a 2006.-ot
4. Gördítsük lejjebb az oldalt a jobb oldalon található lefelé mutató kis nyíllal és kattintsunk az „Abev 2006” ikonra.
5. Az előugró ablakban válasszuk a „megnyitás” gombot.
6. A következő ablakban megadhatjuk, hova kívánjuk telepíteni a kitöltő programot, ill. a letölthető bevallások programjait (lehet hagyni a felajánlottakat is), majd kattintsunk az OK gombra.
7. Válassuk ki azokat a nyomtatványokat, melyeket le akarunk tölteni (bevallások) és az előző lépéseket végrehajtva telepítsük azokat is.
A nyomtatványok kitöltése
1. Indítsuk el a kitöltő programot az asztalon levő „aBEV 2006” ikonra kattintva, vagy a képernyő bal alsó sarkában található „Start” menüből kiválasztva az „aBEV 2006”-ot.
2. A megjelenő képernyőn válasszuk ki a bal felső sarokban az „Adatok” alatt látható ikont (új nyomtatványok).
3. Ekkor a képernyő közepén megjelenő ablakban megjelenik az első általunk korábban letöltött nyomtatvány neve, a jobb oldalon levő nyílra kattintva pedig az összes letöltött nyomtatvány megjelenik. Válasszuk ki, melyiket ki akarjuk tölteni.
4. Az OK gombra kattintva megjelenik a kitöltendő nyomtatvány első lapja.
5. Baloldalon, felül az ikon sor alatt találhatók a nyomtatvány különböző lapjaira mutató „fülek” (további ill. kiegészítő lapok).
6. Töltsük ki értelemszerűen a ránk vonatkozó fehér mezőket.
7. Kitöltés közben vagy utána, az ikon sorban található kis „pipa” ikonra kattintva ellenőrizhetjük a kitöltött nyomtatvány helyességét. Amennyiben hibaüzenetet kapunk, rákattintva az üzenetre, a hiba helyére ugrunk, ahol azt javíthatjuk.
8. Kitöltés után mentsük el a nyomtatványt a kis piros nyíllal rendelkező, floppy lemezt ábrázoló ikonra kattintva (harmadik ikon balról).
A nyomtatvány előkészítése beküldésre
1. Válasszuk ki a kis zöld nyilat tartalmazó, floppy lemezt ábrázoló ikont az ikon sorból (második balról).
2. A képernyőn középen megjelenő ablakban láthatók az általunk feladható nyomtatványok.
3. Válassuk ki azt a nyomtatványt, melyet el szeretnénk küldeni, majd kattintsunk az OK gombra, utána az esetleg megjelenő „Rendben” gombra.
4. A képernyőn felül található menü sorból válasszuk ki a „Kapcsolat az Ügyfélkapuval” menü pontot.
5. A megjelenő menüpontok közül válasszuk ki a „Bevallás megjelölése elektronikus beküldésre” pontot, majd a megjelenő „Küldhetővé teszi-e a nyomtatványt kérdésre” válaszoljunk igennel.
6. A képernyő közepén megjelenő ablakban láthatjuk, hogy a program előkészíti a nyomtatványt feltöltésre (generálja a feltöltendő fájlt), majd amennyiben hibátlan erről a képernyő közepén megjelenő értesítést küld. Kattintsunk az értesítés ablak OK gombjára.
7. A rendszer egy előugró ablakban értesít bennünket arról, hol tárolta az elküldendő nyomtatványunkat. A „Rendben” gombra kattintva az előkészítést befejeztük.
A nyomtatvány beküldése
1. Amennyiben még nem töltöttük le a SUN Java alkalmazást, amely nélkül is beküldhetjük a bevallásainkat, de bizonyos kényelmi szolgáltatások nem működnek, és most le akarjuk tölteni, akkor lépjünk be a www.magyarorszag.hu portálra és válasszuk ki a „Szolgáltatások” fület, amely baloldalt, felül a második. Egyébként a www.magyarorszag.hu portálra történt belépés után folytassuk a 10. pontnál.
2. Az E-szolgáltatások közül válasszuk ki az „APEH adó és járulékbevallás” címet és klikkeljünk rá.
3. Ajánlatos, amennyiben gépünk és internet kapcsolatunk megfelelő kapacitású, a „3. Feltöltés” cím alatt a „Letöltöm a SUN Java-t” feliratot kiválasztani. Amennyiben ezt nem tesszük meg, akkor bizonyos szolgáltatásai a rendszernek nem lesznek elérhetők. A letöltést csak egyszer kell elvégezni, amennyiben legközelebb újból fel akarunk tölteni bevallást az 1. – 3. pontokat kihagyhatjuk.
4. A megjelenő „Segítség a Java telepítéshez” cím alatt válasszuk ki a „3. Telepítés” pontnál kattintson „A program letölthető a SUN oldaláról: Java letöltése (16MB) mondatban a „Java letöltése” kék színű linkre.
5. A középen megjelenő figyelmeztető ablakban kattintson az „OK” gombra.
6. Az újabb ablakban megjelenő kérdésre válaszoljon a „Futtatás” gombra történő kattintással.
7. A letöltés több percig is eltarthat. A futtatja ezt a szoftver kérdésre kattintsunk a „Futtatás” gombra.
8. A megjelenő angol nyelvű ablakban az ingyenes használattal kapcsolatos licenc szerződés jelenik meg, melyet el kell fogadni az „Accept” (elfogadás) gomb kiválasztásával. Az installálása a programnak több percig is eltarthat. A futtatás végén megjelenő ablakban az alul található „Finish”(befejezés) gombra kell kattintani, ezzel elvégeztük a Java telepítését.
9. Kattintsunk mindaddig a bal felső sarokban található zöld „Vissza” nyílra, amíg meg nem jelenik a jobb felső sarokban az „Ügyfélkapu” kulcsos képe.
10. Válasszuk ki az „Ügyfélkapu” gombot a jobb felső sarokban.
11. A „Válasszon szolgáltatást” felirat alatt válasszuk ki az „APEH adó- és járulékbevallás” pontot.
12. A biztonsági fegyelmeztetésre, menyben megkérdezik akarjuk-e folytatni, mondjuk azt, hogy „Igen”.
13. A megjelenő bejelentkezési ablakban adjuk meg felhasználói nevünket és jelszavunkat, majd kattintsunk az OK gombra.
14. Keressük meg az oldalon a „3. Feltöltés” címet és kattintsunk rá az egyelőre üres táblázat mellett található „Kiválaszt” gombra.
15. Egy kis idő múlva megjelenik egy ablak, melyben megtalálhatók a feladásra váró bevallásaink. Válasszuk ki azokat, melyeket fel akarunk tölteni (be akarunk adni), majd kattintsunk az „Open” gombra. Megjegyzendő, hogy a feltölthető dokumentumokat tartalmazó ablak („Open” ablak) adott esetben csak késleltetve jelenik meg, ezért érdemes várni rá.
16. A kiválasztott dokumentumunk megjelenik a feltöltésre váró dokumentumok táblázatában. Kattintsunk a „Feltöltés” gombra.
17. Amennyiben a feltöltés sikerült egy „Üzenet” ablakban erről értesítést kapunk.
Nyugták, válasz dokumentumok fogadása
1. A www.magyarorszag.hu portálra feljelentkezve, válasszuk ki a legfelső menüsorból a „szolgáltatások” menüpontot.
2. Az E-szolgáltatások cím alatt válasszuk ki az „Értesítési tárhely” menü pontot.
3. Adjuk meg felhasználói nevünket és jelszavunkat.
4. Megjelenik az értesítési tárhely cím és alatta a „beérkezett dokumentumok” és „elküldött dokumentumok” gombok. A táblázatban láthatók, hogy érkezett-e számunkra (beérkezett dokumentumon) valami, vagy mi küldtünk-e be dokumentumokat.
5. Amennyiben a „beérkezett dokumentumok”-ra kattintottunk, akkor a megjelenő táblázatban az érkeztetési számra kattintva megtekinthetjük a dokumentumot.
6. A dokumentum egy un. PDF file, melyet megnyithatunk (ha előzőleg telepítettük az Acrobat Readert gépünkre), vagy elmenthetjük egy, általunk kiválasztott mappába („Mentés” menü pont).
7. A visszaigazolásban láthatjuk a beadott nyomtatványunkra vonatkozó legfontosabb információkat és az érkeztetés időpontját is. Ez számít a beadás időpontjának.
8. Az értesítési tárhely „Megtartás” vagy „Törlés” gombjával eldönthetjük, hogy a központi tárban tovább őrizzük a nyugtát, vagy töröltetjük.
9. Végül a „Befejezés” gombra kattintva befejezhetjük az eljárást.
10. Hasonlóan működik az „elküldött dokumentumok” menü pont is.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu