A térfelügyelet fogalmai IV. 2009/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közbiztonság

A térfelügyelet fogalmai IV. 2009/5

XI. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Dr. Tóth Zoltán MTA SZTAKI osztályvezető elektronikus közigazgatás



 

Az MTA SZTAKI elektronikus közigazgatási részlegében, a Közterületi Térfigyelő Tanácsadó Testületben egy projekt indult a térfelügyeleti rendszerek minősítésére, kategorizálására. A munka első fázisában megfogalmazott fogalmak alkalmasak lehetnek a már működő és fejlesztésre tervezett rendszerek besorolására.

A jelenleg – tömegesen – hatósági engedély nélkül (törvénytelenül) létesített és működő magánterületi-térfelügyeleti és önkormányzati célú, esetenként rendőrségi rendszerek törvényesítése és bevonása a törvényesen működő magánterületi-térfelügyeleti és közterületi-térfelügyeleti rendszerekbe (fehérítés elve)

 


A jelenlegi társadalmi-biztonsági folyamatok hatására – politikai és közösségi célok igazolásaként – ellenállhatatlanul tör előre hatósági engedélyek nélkül a térfigyelő rendszerek telepítése. Ugyanakkor a rendőrség – bűnüldözési célból – igényt tart és érvényesít az ilyen forrásból begyűjtött bizonyítékokra is. Az igazságszolgáltatási szervek – jelenleg nem vizsgálják azt a folyamatot, hogy az így begyűjtött bizonyítékok törvényes eljárások keretében keletkeztek-e. Ebből következően nem csak a jövőre nézve, hanem a múltra vonatkozóan is rendezni szükséges a hatósági engedélyezési (regisztrációs) eljárásokat.

Hatékony költségvetési pénzfelhasználás elve


Az állami finanszírozás kérdéseinek a vizsgálatához alapos elemzést kell készíteni az egyes közterületi-térfelügyeleti rendszerek használata érdekeltségének vonatkozásában. A közterületi biztonság fenntartásához közvetlenül kapcsolódó mobil rendőrségi rendszereket (kamerákat, központi egységeket), továbbá a rendőrségi ügyeleteken működő központi egységeket kizárólag központi állami költségvetésből kell finanszírozni.
Más szempontokat (költségmegosztást) kell figyelembe venni a stabilan elhelyezett kamerák vonatkozásában. Magánszemélyek (kisközösségek), gazdasági társaságok, önkormányzatok önmagukban is érdekeltek abban, hogy ilyen kamerarendszereket telepítsenek és üzemeltessenek, ezért számukra a kamerák telepítéséhez és üzemeltetéséhez állami támogatást nem szabad adni. A kamerákból a közterületet figyelő képeket műszakilag kompatibilis módon részévé kell tenni a központi rendszereknek. A központi rendszerek fejlesztését és üzemeltetését állami forrásokból kell finanszírozni, mégpedig úgy, hogy a települési célú központi rendszereket önkormányzati, a területi és országos központi rendszereket központi költségvetésből kell finanszírozni.
Az önkormányzatok számára elfogadható és végleges megoldást az jelent, amennyiben az önkormányzatok finanszírozási rendszerébe a normatív finanszírozás keretei között felsorolásra kerül a térfelügyeleti rendszer központi rendszerének telepítése és üzemeltetése. Tekintettel arra, hogy ehhez a jogszabályi környezetnek is változni kell, ez a megoldás csak egy hosszabbtávú elképzelésként fogalmazható meg. Ennek ellenére szükséges, hogy valamennyi fórumon az igény elhangozzon, és ezzel bővüljön a lehetséges és szükséges támogatók köre.
Az állami forrásból történő saját fejlesztések vagy szolgáltatás vásárlások kiegészíthetőek más vagyonvédelmi szolgáltatásokkal (pl. lopott gépjármű azonosítás rendszám alapján), amely az állami költségvetési forrásigényeket mérsékelheti.


Kompatibilis műszaki rendszer elve


A térfelügyeleti rendszer termékeit előállító vállalatok még abban érdekeltek, hogy a saját (nem szabványos) termékeiket értékesítsék a vásárlóknak. Ha a közigazgatási szervek különböző nem kompatibilis termékeket vásárolnak, akkor nem építhető fel egy olyan kistérségi, megyei, regionális és országos rendszer (ld. Hiba! A hivatkozási forrás nem található.-Hiba! A hivatkozási forrás nem található.. ábra [Hiba! A könyvjelző nem létezik.-Hiba! A könyvjelző nem létezik.. o.] Hiba! A hivatkozási forrás nem található.. ábra [Hiba! A könyvjelző nem létezik.. o.]), amely pénzügyileg hatékony és közigazgatásilag eredményes. Az államnak, mint szabályozó hatóságnak, és mint vásárlónak szabványokkal, hatósági eszközökkel és központosított közbeszerzéssel kell megoldania a kompatibilitás problémáját. Csak így teremthető esély a hatékony és eredményes közigazgatási tevékenységre.


Interoperábilis adatbázisok elve


Az arcképeket tartalmazó országos adatbázisok (személyazonosító igazolvány, útlevél) elérhetőségét a térfelügyeleti rendszerek értékelő, elemző funkciója számára biztosítani kell. A személyes adatok összekapcsolására kizárólag a rendőrségnek, ügyészségnek, bíróságnak van hatásköre bűncselekmény megszakítása vagy bizonyítékhoz szükséges személyazonosság megállapítása céljából.
Az adatlekérés során hitelesített és megfelelő titkosítással ellátott adatcsatornákat kell alkalmazni. Az egyes lekérdezési és hozzáférési szinteket egységes jogosultságkezelési rendszernek kell kiszolgálnia. Ezen szempontok figyelembevételével ajánlott egy feldolgozó és lekérdező szerver, szolgáltatás beiktatása, ami a kérések, keresések alapján fordul az adatbázisokhoz. Ez esetben nem szükséges minden adatbázis közvetlen hozzáférése minden központból, azonban az ASP-ben (ld. 3. ábra [Hiba! A könyvjelző nem létezik.. o.]) üzemeltetett szerveren keresztül jogosultságtól függően bárki megteheti.


Műszaki fejlesztés összhangja a társadalmi befogadóképességgel


Legfeljebb 2020-ig belátható a térfelügyeleti rendszerek technikai fejlődése. A minden évben jelentkező K+F eredményeket rendszeresen ismertetni kell a közvéleménnyel, hogy ne növekedjen a szakadék a legújabb technikai fejlesztési eredmények alkalmazása és a társadalmi befogadóképesség között.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu