A rendőrség és az önkormányzatok Interjú Dr. Bene Lászlóval Vas megye rendőrfőkapitányával 2000/6

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

A rendőrség és az önkormányzatok Interjú Dr. Bene Lászlóval Vas megye rendőrfőkapitányával 2000/6

II. évfolyam, 6. lapszám
Szerző(k):
dr. Tóth Zoltán főszerkesztő




Az önkormányzati törvény, illetve a rendőrségi törvény mely együttműködési kötelezettségeket nevesít az önkormányzat és a rendőrség között?

 


Attól függően, hogy helyi rendőri szervezetről vagy megyei főkapitányságról van szó, bizonyos eltérések vannak. Az önkormányzati törvény feladatokat ad az önkormányzatoknak a helyi közbiztonság ügyével kapcsolatban. Nem minden tekintetben biztosít azonban eszközöket. Itt az együttműködés lényege, hogy egyrészt véleményezési joga van az önkormányzatnak, adott esetben a rendőrkapitány kinevezésénél.
Abban az esetben, ha rendőrkapitányt kívánunk kinevezni, akkor a kinevezését előzetesen a területileg illetékes önkormányzatoknak – tehát nemcsak a székhely szerintinek -, hanem a működési területhez tartozó önkormányzatoknak is az előzetes véleményét ki kell kérni. Amennyiben nem adják a hozzájárulásukat, gyakorlatilag a rendőrkapitányok esetében kinevezési akadályt jelenthet.
A másik, hogy a rendőrkapitány évente beszámol a közbiztonság helyzetéről az önkormányzatok előtt. Amennyiben ezt a beszámolót nem fogadják el, akkor vannak ismétlési lehetőségek, különböző vizsgálatok, de legszélsőségesebb esetben ez a rendőrkapitány leváltásához vezethet.
Ezek – úgy gondolom – elég erős jogosítványok. Van lehetősége az önkormányzatoknak arra is, hogy a megelőzés, a terület közbiztonsági problémáinak a kezelése érdekében bűnmegelőzési bizottságokat hozzanak létre. Ez önkormányzati bizottság, de nemcsak önkormányzati képviselők lehetnek a tagjai. Elsősorban javaslattevő, véleményező szervezet, gyakorlatilag valódi hatásköre nincs. Ezek a mi megyénkben szinte valamennyi városban létrejöttek, de eltérő hatékonysággal működnek. Én úgy látom, hogy elsősorban attól függ a működésük, hogy a személyi összetételt mennyire sikerül optimálisan megválasztani, a bizottság tagjainak milyen az affinitása ezekhez a kérdésekhez, az elkötelezettsége, a hozzáértése, mennyire tekintik szívügyüknek, akik ezekben részt vesznek. Másrészt az adott területen milyen a közbiztonság helyzete.
Mennyire veszi komolyan a rendőrség ezt az önkormányzati egyetértési jogot? Lehet, hogy ezt fordítva is meg kellene, hogy kérdezzem, hogy milyen ajánlattal keresik meg a polgármestereket, hogy ki legyen a rendőr.
Ez a valóságban úgy bonyolódik – éppen előtte állok egy ilyen feladatnak, mert a megyeszékhelyi rendőrkapitányság vezetője rendelkezési állományba került, felkészítési idejét tölti, Magyarország Moszkvába akkreditált rendőrattaséja lesz. Az ő pótlására intézkedni kell. Pillanatnyilag megbízást kapott egy munkatársam a rendőrkapitányság vezetésére. Erről, illetve a kapitány távozásáról előzetesen tájékoztattam a megyeszékhelyi polgármestert, jeleztem számára, hogy a megbízást kapott rendőrtisztet szeretnénk a későbbiekben kinevezni. Aminek két feltétele van. Az egyik maga az önkormányzati egyetértés. A másik pedig a C típusú nemzetbiztonsági ellenőrzésnek az elvégzése. Addig megbízással tölti be a beosztását. Ez úgy történik, hogy készítettünk az életpályájáról, az eddigi pályafutásáról egy rövid anyagot. Ezt megküldtük az önkormányzatoknak azzal a kéréssel, hogy lehetőleg a következő ülésen tárgyalják meg. Ilyenkor meghívást kap a jelölt, a főkapitány, aki bemutatja a jelöltet, válaszolnak a képviselők kérdéseire.
Akkor ezek szerint egy jelöltje van a főkapitánynak, akit véleményezésre bocsát?
Igen. Az én ismeretem szerint az országban nem is volt arra precedens, hogy több jelöltet terjesztettek volna az önkormányzatok elé. Olyanokról hallottam, hogy esetenként már a tárgyalást megelőzően informális véleménycserék történtek. Esetenként előfordult, hogy elterjedt a híre kit kívánnak kinevezni, és az önkormányzat informálisan jelezte, célszerűbb lenne mást. De Vas megyében ez ideig, amelyik rendőrkapitány-jelöltet előterjesztettük, elfogadták.
Egyébként, mit tenne a főkapitány úr, hogy ha azt mondanák, hogy nem? Akkor milyen új embert keresne?
Nagyban függene ez a kérdés attól, hogy milyen indokok alapján nem fogadnák el a jelöltet.
A mai olajos-világban itt ilyeneket könnyű felhozni.
Könnyű felhozni, de természetes dolog, hogy mielőtt az ember egy jelöltet megnevez, akkor ismerve magát a személyt, mint embert, a pályafutását, a kapcsolatrendszerét, nyilván nem visz oda olyan jelöltet, aki valamilyen potenciális veszélyt hordoz magában.
Nem vinnék az önkormányzat elé olyan jelöltet, aki megítélésem szerint támadható, és ezzel gyengíti azt a társadalmi bizalmat, amit a rendőrség megszerzett magának.
De zárójelben jegyzem meg persze, hogy mostanában a letartóztatott olajos rendőröket is valaki egyszer előterjesztette. Ezekben az ügyekben rendőrként és jogászként azért hadd ragaszkodjak a tényekhez, várjuk meg az eljárások végét, milyen jogerős bírói ítéletek születnek.
Tábornok úr, nem formálisak az önkormányzati beszámoltatások?
A beszámoltatásokban – önkormányzattól függően – kétségtelenül vannak formális elemek, mert egy bizonyosfajta érdekazonossága van a rendőrségnek és az önkormányzatnak. Ma már azoknál az önkormányzatoknál, amelyek komolyan veszik a közbiztonság ügyét, a jogaikat, lehetőségeiket, a beszámolókat egyre keményebb kérdések és viták kísérik. Úgy látom, hogy az önkormányzatok egyre jobban felismerik a lehetőségeiket, és meg is próbálnak ezekkel élni. Nem olyan mértékben, ahogy kellene, de azért az önkormányzatok egy dolgot nagyon jól tudnak, hogy amikor számon kérünk valamit, azért mindig figyelembe kell venni azt a feltételrendszert is, amelyben az adott rendőrség a munkáját végzi. Maradva Szombathely példájánál, amikor 34 fős létszámhiány van, és ennek döntő hányada a közrendvédelmi állományt érinti, akkor nagyon nehéz azt megkövetelni, hogy a város minden pontján, és a nap minden szakában rendőrt lássanak.
Az alábbi táblázatból látszik, hogy az önkormányzatok által felajánlott támogatások főként dologi költségek átvállalása. Mi ennek az oka?
A rendőrségtől mindig megkérdezik, hogy mire van szükségünk. A rendőrségnek pillanatnyilag három óriási tétele van – a túlóra, az energia és a távközlés -, ami nagyon sok pénzbe kerül. Mi, amikor javaslatot tettünk az önkormányzatoknak, hogy fogjunk össze, és lássuk el a körzeti megbízottakat rádiótelefonokkal, az volt a célunk, hogy a körzeti megbízott bármikor a lakosság számára elérhető legyen. Ugyanis a rádiótelefon többek között azt a kettősséget is adja, hogy amikor nincs szolgálatban, akkor a hívásokat, amelyek a rádiótelefonjára érkeznek, átirányíthatja az ügyeletre, átirányíthatja a helyette éppen szolgálatban lévő körzeti megbízottéra. Vagy több önkormányzat vásárolt egy rádiótelefont, vagy a rádiótelefont biztosítottuk mi, de ők vállalták ennek a fenntartási költségét. Amikor üzemanyagköltséghez járulnak hozzá az önkormányzatok, akkor annak az a célja, hogy a körzeti megbízott részére megállapított kilométer-keretet megnöveljék, és ez által a körzeti megbízottak mozgási lehetőségét kitágítsák.
Hogyan történik ennek az ellenőrzése?
Amikor megállapodást kötünk az önkormányzatokkal, mi minden esetben szerződés keretében vállaljuk, hogy ezekkel a pénzekkel elszámolunk. Az önkormányzatok már egyre jobban felismerik ennek a jelentőségét, és kemény feltételeket szabnak, ami azt jelenti, hogy nemcsak, hogy elszámolunk, hanem ők mindig meghatározzák azt, hogy milyen feladatoknak az ellátását várja el tőlünk. Nem általában adja, hanem konkrét célra. Például azt módja, hogy elszaporodtak a parkrongálások a megyeszékhelyen, akkor én adok a túlórára biztosított pénzből, de elvárom, hogy nekem az inkriminált időszakokban, a parkokban rendőri jelenlétet biztosítsatok. Ez Szombathelyen úgy történik, hogy a közterület felügyelet és a rendőrség közösen járőrőz.
Az okmányirodákkal kapcsolatban erősen megoszlanak a vélemények. Vannak, akik az okmányirodáknak a rendőrségtől való elvételét kifejezetten nehezményezik. Nem egyszerűen hatalmi kérdésként kezelve, hanem, hogy nincsenek meg a korrekt szakmai feltételek. Mások teljesen elégedettek azzal, hogy eljöttek az okmányirodák a rendőrségtől, viszont a pluszszolgáltatásokat hiányolják.
Nekünk nem ennyire negatívak a tapasztalataink, mi nem duzzogtunk, hanem megpróbáltunk az önkormányzatokkal olyan együttműködést kialakítani, hogy lehetőleg mindenki jól járjon. Jól járjon a rendőrség, hogy az elmenő embert felszívja az okmányiroda, jól járjon az önkormányzat, mert kiképzett szakembereket kap. Jól járjon a polgár, hogy értsenek az ügyeihez. Megpróbáltunk ezek között a körülmények között lehetőleg optimális megoldást találni. Úgy gondolom, hogy az igazi nagy falat, a közlekedés-igazgatás valóban egy nagyon nehéz terület, ez nagyon kemény próbája lesz az okmányirodáknak.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu