A hatósági munka törvényességi ellenőrzése 2002/4

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Portré

A hatósági munka törvényességi ellenőrzése 2002/4

IV. évfolyam, 4. lapszám
Szerző(k):
Dr. Balogh Edit jegyző Cegléd



Az ellenőrzés fontosságát és jelentőségét elismeri az elmélet és a gyakorlat egyaránt. A polgármesteri hivatalokon belüli hatósági munka törvényességi ellenőrzése – mint az ellenőrzés megvalósulásának egy fajtája – szintén nagy jelentőséggel bír. Jelentőségét fokozza az a tény, hogy bárki leélheti úgy az életét, hogy a bíróságokkal bármilyen kapcsolatba is kerülne. Ugyanez nem mondható ez el a közigazgatás vonatkozásában, hiszen a közigazgatási hatóság a megszületéstől a sírig mindenkit elkísér.

 

Gondoljunk csak az anyakönyvi kivonatra, az építkezésekre, a különböző okmányainkra, a különböző engedélykérelmekre és lehetne még bővíteni tovább a felsorolást. Ugye nem mindegy, hogy a fenti kérelmek milyen színvonalon és milyen törvényességi feltételeknek megfelelően teljesülnek.
A közigazgatási szervekkel szemben támasztott társadalmi követelmény sajátos: azt kívánják tőle, hogy működése legyen gyors, hatékony, gazdaságos, rugalmasan igazodjék a megváltozott feltételekhez. Ne csupán parancsvégrehajtó legyen, hanem kezdeményezzen is és mindezt a hatályos jogi keretek között tegye.
A törvényesség betartásához és betartatásához fűződő érdek emeli ki az ellenőrzés fontosságát.
Ezt fokozza még az a tény is, hogy a rendszerváltás óta – szinte ritka kivételtől eltekintve – a hatósági hatáskörök címzettje a jegyző.
Mit is jelent ez jogilag? Anélkül, hogy részletezném: „Mindent”. A hatáskörökben rögzített feladat ellátás – ugye mindenki tudja – egy személyben megvalósíthatatlan, tehát a „kézben tartása” jól szervezett ellenőrzéssel valósítható meg.
A kiépített belső ellenőrzés a jog- és érdeksérelem saját hatáskörben való orvoslásának, a hibák korrigálásának és a hibák elkerülésének a feltételét teremti meg. A jegyző olyan információk birtokába jut, amelyekkel folyamatos korrekciós mechanizmusokat tart működésben.
Gyakorlati tapasztalataim mégis azt mutatják, hogy a szervezeten belüli törvényességi ellenőrzés hivatalonként eltérő módon valósul meg, és nem kap kellő hangsúlyt. Az igazán üdvözítő módszert én sem ismerem, csupán a saját vezetésem alatt álló apparátusban bevált gyakorlatra kívánom a figyelmet ráirányítani.
A Ceglédi Polgármesteri Hivatalon belül szervezetileg adott a belső törvényes kontroll lehetősége. Ezzel a munkával foglalkozó jogi végzettségű munkatársunk a Jegyzői Iroda szervezeti egységén belül, közvetlenül a jegyző irányításával látja el feladatát. Év elején elkészített ellenőrzési program és ellenőrzési munkaterv alapján vizsgálja meg az előző év hatósági munkáját. Évente egy-egy terület három átfogó vizsgálatát és három részterület teljes mélységű feltárását végzi el. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy legalább kétévente minden iroda hatósági munkájának belső ellenőrzésére sor kerül. Az említettek mellett alkalmazzuk még az utóellenőrzés és a célvizsgálat módszerét is.
Ellenőrzéseink során az anyagi jogi és az eljárásjogi szempontok egyaránt szem előtt tartandók. A vizsgálatok megállapításairól összegző jelentés készül, melyben a jogi szempontokon túl helyet kap az elmélet és a gyakorlat összevetésének elemzése is.
A vizsgálatot – a jelentés érintettek által történő tanulmányozását követően – egy úgynevezett realizáló értekezleten zárjuk le. Az értekezleten a jelentés megállapításaival kapcsolatos észrevételek, feltárt hiányosságok, az arra tett megoldási javaslatok, esetleg a megerősítendő helyes gyakorlat kerülnek megbeszélésre.
Az ellenőrzést tehát nem szűkítő értelmezésében, hanem a megelőzést is magába foglaló tevékenységként alkalmazzuk.
Hiszem, nem túlzás azt állítanom, hogy a fenti belső ellenőrzési gyakorlatnak is köszönhető mindaz, hogy a vezetésem alatt a külső ellenőrzések – elég nagy számú volt – nem tártak fel kirívó hiányosságot, de volt olyan ügyészségi ellenőrzésünk is, amely dicsérettel zárult.


Dr. Balogh Edit
Nagykanizsán, 1958-ban született
Igazgatásszervezői és jogi diplomája van.
A közigazgatásban 1974-ben községi közös tanács ügyintézőjeként kezdett, az elmúlt évek során dolgozott fővárosi kerületben, megyei tanácsnál, a Köztársasági Megbízott Hivatalában és a Belügyminisztériumban.
Jelenleg Cegléd város jegyzője.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu