Alkalmazásközpont (ASP) 2007/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

Alkalmazásközpont (ASP) 2007/2

IX. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Tóth J. György MTA SZTAKI EKMK



Tisztelt Önkormányzatok!

 

Miért járnak (informatikai úton) gyalog, amikor a limuzin sofőrrel a kapu előtt áll? Ez a limuzin az Alkalmazásközpont (ASP – Applicacion Service Provider), amelynek a lényege, hogy egy központi szerverre vannak telepítve az alkalmazások (szoftverek), amelyeket az ország/régió/ kistérség/önkormányzat felhasználói az interneten keresztül érhetnek el.

 

 

Ebben a működési modellben a felhasználók mentesülnek a rendszer fejlesztési, telepítési, üzemeltetési verziókövetési, mentési stb. feladatoktól. Az ország közel 2600 önkormányzata a kistelepülési kategóriába tartozik. Nézzük meg, hogyan néz ki egy átlagos önkormányzat informatikai infrastruktúrája: A variáció: 4–5 középkategóriás gép, ugyanennyi kis teljesítményű asztali nyomtató.

• a jegyző és polgármester gépéről elérhető az internet;

• az ügyintézői gépeken különböző szakrendszerek vannak telepítve, vegyes szállítóktól. B variáció: a 4–5 középkategóriás gép hálózatba van kötve, ekkor már szervergépre is szükség van.

• minden ügyintézői gépről elérhető az internet;

• a szakrendszerek változatlanul az ügyintézői gépekre vannak telepítve. C variáció: a gépek strukturált hálózatba vannak kötve.

• minden ügyintézői gépről elérhető az internet;

• a szakrendszerek a szervergépre vannak telepítve;

• az informatikai rendszert megbízási szerződéssel látja el egy informatikus.

 

A C variáció eddig kívánatos technikai szintnek számított, megvalósítani azok az önkormányzatok tudták, akik rendelkeztek a beruházáshoz szükséges 3–4 millió forinttal (szerver, router, switch). Legtöbbször kimarad a beruházásból a hálózatbiztonsági, tűzfal-vírusvédelem-behatolás elleni védelem eszközrendszere. Beruházási forrás rendelkezésre állása esetén is teljesen természetesen felmerül, létezik az informatikai szaktudás hiánya. Kevés önkormányzat engedheti meg magának a főállású, jól képzett informatikai munkatárs alkalmazását.

 

Még nem beszéltünk a szakterületek munkáját támogató szoftverekről. Jelenleg általánosnak mondható az egymással kapcsolatban nem álló, egy-egy szakterület, iktatás-főkönyv-pénztár-népesség stb. munkáját támogató, a legtöbb esetben a hatályos jogszabályoknak csak megszorításokkal megfelelő alkalmazás.

 

Üdítő változást hozott a 335/2005 (X. 27) Korm. rendelet a közfeladatokat ellátó szervek iktatórendszerének általános követelményeiről, illetve a 16/2006 (IV. 6) BM rendelet a minősítés elrendelésével, megteremtve annak lehetőségét, hogy a közigazgatásban korszerű, szakszerű, a jogszabályoknak megfelelő ügykezelő szoftverek kerüljenek kifejlesztésre.

 

Ezen a ponton térjünk vissza az alkalmazásközpontra (ASP), amelyet a banki szféra közel tíz éve használ, sőt maguk az önkormányzatok is, ha rendelkeznek banki kapcsolattal, így intézik utalásaikat.

 

Az MTA SZTAKI Elektronikus Közigazgatási Szolgáltató Központja az év elején létrehozta az önkormányzati alkalmazások szolgáltató központját (ASP).

 

Az ASP-központba telepítendő alkalmazásokkal elsősorban a kistelepülési önkormányzatokat mint felhasználókat célozzuk meg, tekintettel arra, hogy elsődlegesen ott nem állnak rendelkezésre az alkalmazások üzemeltetésének tárgyi és személyi feltételei. (Ebben a felhasználói körben jelenleg a jogszabályi feltételeknek csak alig megfelelő, elavult, zömében DOS-os alkalmazások találhatók.)

 

Természetesen célcsoportot jelentenek a fővárosi kerületek és városi önkormányzatok is, ezek közül kiemelten a kistérségi központok.

 

Működési modell

 

• A SZTAKI EKMK a bemutatótermi szakmai tapasztalatok alapján a közigazgatási informatikai piacon fellelhető alkalmazásokat teszteli, szakmailag értékeli és kiválasztja az ASPközpontba telepíthető önkormányzatok igényeinek megfelelő alkalmazásokat.

• A SZTAKI EKMK szerződést köt a minősített alkalmazás tulajdonosával mint szolgáltatóval az ASP-központba történő telepítésre.

• A szolgáltató szerződést köt az alkalmazás felhasználójával a rendszer használatára, a szerződést a SZTAKI mint üzemeltető ellenjegyzi.

• Az alkalmazások használata havi díjas rendszerben történik. Első ütemben az ASP központban működő szakrendszerek:

• Az elektronikus ügyintézés követelményeinek megfelelő ügyviteli rendszerek;

• Önkormányzati testületi munkát támogató rendszer;

• Komplex gazdálkodási rendszer;

• Ügyfélszolgálati rendszerek.

 

Az ASP központba telepített szoftverek leírása megtalálható a www.ekmk.sztaki. hu honlapon. A jelentkezési lap kitöltésével létrejön a kapcsolat, és a kiválasztott alkalmazás gyakorlatilag azonnal elérhető a megrendelő gépéről, használatbavétel, betanítás céljából. ■

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu