GVOP – Győr 2007/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Győr-Moson-Sopron Megye

GVOP – Győr 2007/2

IX. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Szauer Ádám informatikus



Az önkormányzati ügyintézés korszerűsítésének, az ügyfélbarát hivatal megteremtésének kulcskérdése az e-önkormányzat, az e-közigazgatás megvalósítása.

 

 

Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata a GVOP 4.3.1 pályázat keretében nyert EU-támogatással, valamint saját erőforrásait felhasználva erre az útra lépett. Ezen pályázat keretében megteszi az első lépést az e-közigazgatás felé. A város egy stabil elektronikus alapot épít ki, amely hozzájárul egy egységes önkormányzati informatikai modell kialakításához.

 

Az önkormányzatok informatikai rendszere jelenleg nagyon vegyes fejlettségi, használhatósági szinten van. A korszerűsítésük napjainkban vált igazán realitássá, amikor országos koordinációban jelentős európai uniós pénzek állnak rendelkezésre. Erre példa a Gazdasági Minisztérium, illetve az Informatikai és Hírközlési Minisztérium koordinálásával indított GVOP 4.3.1 és kisebb mértékben a GVOP 4.3.2 pályázatok kiírása, illetve az azok alapján elindított fejlesztési projektek.

 

Győr és Debrecen a GVOP 4.3.1 témában beadott pályázatukban vállalták, hogy az adatbázisok és a modulok kapcsolódása területén kidolgoznak egy közös megoldást, amelyet javasolni fognak arra, hogy ajánlás, kvázi-szabvány legyen belőle. Ez a szándék egybeesik az önkormányzatok törvényi felügyeletét ellátó Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium törekvésével is.

 

Győrött kialakul egy egységes integrált információs rendszer, melynek alapját az önkormányzatnál szigetszerűen működő szakrendszerek által használt adatféleségek konszolidálása és koncentrálása adja meg. Erre épülve a már meglévő rendszerek kiegészülnek olyan elemekkel, amelyek nyitnak az e-önkormányzatiság felé. A hivatali ügyintézést összekapcsolásuk révén hatékonyabb szintre emelik, valamint a régi, elavult rendszerek korszerűsítésével javítják az önkormányzat által nyújtott szolgáltatások minőségét.

 

Az elektronikus közigazgatásnak négy szintje van. Az első információs, tájékoztató szolgáltatás, amely csak általános információkat közöl az adott üggyel kapcsolatos teendőkről és a szükséges dokumentumokról. A második szint egyirányú interakciót biztosító szolgáltatás, amely az első szinten túl lehetőséget nyújt az adott ügy intézéséhez szükséges dokumentumok, nyomtatványok letöltésére és azok ellenőrzött vagy ellenőrzés nélküli elektronikus kitöltésére, de a dokumentum benyújtása hagyományos módon történik. A harmadik szintű szolgáltatás már kétirányú interakciót biztosít, amely magában foglalja a közvetlen vagy ellenőrzött kitöltésű dokumentum segítségével történő elektronikus adatbevitelt és a bevitt adatok ellenőrzését. Az ügy indításához, intézéséhez személyes megjelenés nem szükséges, de az ügyhöz kapcsolódó közigazgatási döntés (határozat, egyéb aktus) közlése, valamint a kapcsolódó illetékvagy díjfizetés hagyományos úton történik. A negyedik szint teljes on-line tranzakciót (ügyintézési folyamatot) biztosító szolgáltatás, amikor az ügyhöz kapcsolódó közigazgatási döntést is elektronikus úton közli a hivatal, illetve a kapcsolódó illeték- vagy díjfizetés elektronikus úton is intézhető. Az e-önkormányzat teljes körű kialakítása a negyedik szint bevezetésével válhat teljessé.

 

A projekt során pilot jelleggel megvalósul egy, a negyedik elektronikus szolgáltatási szintet képviselő rendszer is, amellyel lehetőség nyílik a helyi adók elektronikus úton való bevallására, digitális aláírás használatával. A rendszer a jövőben alkalmas lesz az országos Ügyfélkapuhoz való önkormányzati csatlakozásra. Az új pénzügyi rendszer alkalmas elektronikus számla befogadásra, interneten keresztül nyújt kistérségi szolgáltatást, szintén pilot jelleggel.

 

A back-office kialakítása a térinformatika területét is érinti, ahol szintén megvalósult az adatok relációs adatbázisban történő elhelyezése, ami lehetőséget nyújt az integrált rendszer részeként működő szakrendszerek adatainak térképi megjelenítésére, igény szerint internetes szolgáltatásként is.

 

A fejlesztés célja, hogy megvalósuljon a valódi e-közigazgatás, amikor az ügyfél otthonról intézheti ügyeit, a számítógép elől igényelheti akár lakcímkártyáját, vállalkozói igazolványát, vagy készítheti el adóbevallását. ■

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu