Segélyhívó készülék a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásban
Fekete Tamás
Több mint tíz éve Magyarországon is felfigyeltek az idős és fogyatékossággal élő emberek mindennapi életének nehézségeire. Rengeteg alapítvány, intézmény, egyesület jött létre ezen emberek és családjaik megsegítésére. Ezenkívül hazánkban hatályos jogszabály is kötelezően előírja a 10 ezernél nagyobb lélekszámú települési önkormányzatok részére a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás 2007. december 31-ig történő bevezetését, hogy az idős, beteg esetleg fogyatékos emberek megfelelő szintű gondozásban részesülhessenek. Erről rendelkezik az 1993. évi III. törvény – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról.
Jelzőrendszerünkkel segíteni és hatékonyabbá szeretnénk tenni ezt a munkát.
Számos jelenleg is forgalmazott segélyhívó rendszer korszerűtlen, és mára már teljesen elavultnak számító technológiával rendelkezik. Többségük rádiós kialakítású (UHF), mely csak egyirányú kommunikációra alkalmas. Hátrányuk, hogy gyakori üzenetvesztéssel üzemelnek, és nem rendelkeznek kétirányú fónikus (hang) kommunikációval. Ennek következtében megbízhatatlan működést (jelzéskiesést) eredményeznek a felhasználóinak. A hagyományos telefonvonalon működő segélyhívók már rendelkeznek kétirányú fónikus (hang) kommunikációval, viszont mivel vezetékes technológiáról beszélünk, ezért helyhez kötött a szolgáltatásuk. A fenti segélyhívó rendszerek közül egyik megoldás sem rendelkezik megfelelő szabotázsvédelemmel, ami a biztonságot garantálhatná a védett személyek részére (kábelszakadás ellenőrzése telefonvonalnál, rádiós összeköttetés kiesésének ellenőrzése rádiós rendszernél).
Ezzel szemben érdemes olyan segélyhívó készüléket választani, amely felkészült ezekre a problémákra.
A kor követelményeinek megfelelő jelzőrendszeres házi segítségnyújtás általános működési elve:
A jelzések fogadását egy külsős, kifejezetten erre szakosodott egészségügyi szolgáltató diszpécserközpontja végzi, ahol jól képzett szakemberek döntenek az alkalmazandó intézkedésről. Segélyhívás esetén a diszpécser monitorján megjelenik a védett személy összes adata és az intézkedés folyamata. A készülék kihangosító rendszere és fülhallgatója segítségével a kommunikáció (hangtávolságon belül) nem helyhez kötött, így a mobil készülék érzékeny mikrofonja megbízhatóan továbbítja a helyszínről a beszédet, hangokat, zörejeket, hangszórója pedig tolmácsolja a diszpécser kérdéseit és megnyugtató segítséget ígérő szavait. A szolgáltatás teljes értékű kommunikációra épül, mely lehetővé teszi az ügyeletes diszpécsernek, hogy meggyőződjék a segélykérés valódiságáról, az intézkedés szükségességéről és sürgősségéről, és meghatározhassa annak módját. Sürgős beavatkozást igénylő események bekövetkeztekor a szolgáltató diszpécsere azonnal értesíti az illetékes mentőszolgálatot, az ellátott szakápolóját, valamint a védett személy közvetlen hozzátartozóit.
A készülékhez opcionálisan tartozhat por- és cseppmentes rádiós pánikgomb, melynek segítségével a készülék 20–30 méteres körzetében azonnali segítségkérő üzenet küldhető a felügyeleti állomásra.
A GPRS technológia előnyeit kihasználva folyamatosan és költséghatékonyan (napi 1000 jelzés költsége nem haladja meg a 100 forintot) ellenőrizhető a védett személy tartózkodási helye, valamint a készülék aktuális műszaki állapota. Minden, ami a készülék műszaki állapotával, működésével kapcsolatos, azt jelzés formájában továbbítja a távfelügyeleti központ felé. Így a diszpécser mindig tudja, hogy a készülék üzemképes.
Ezeknek az elveknek megfelelő készülék a MedCare segélyhívó, amelyet A MOHAnet Kft. partnerhálózatának köszönhetően az ország egész területén forgalmaz.
Kategória
Könyvajánló
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény magyarázata
Negyedik, hatályosított kiadás
(2023. őszi kiadás)
Ára: 12000 Ft