Egységes integrált kistérségi önkormányzati költségvetési gazdálkodási rendszer 2004/5

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Kistérségek

Egységes integrált kistérségi önkormányzati költségvetési gazdálkodási rendszer 2004/5

VI. évfolyam, 5. lapszám
Szerző(k):
Csomor Ferenc



Az önkormányzati reform koncepciójának, gyakorlati megvalósíthatóságának kidolgozására a Belügyminisztérium 2002. év szeptemberében IDEA elnevezéssel programot indított.

Az IDEA program keretében a kormányzat hat mintaprojektet indított el, melynek egyike a Zalaegerszeg Megyei Jogú Város és a környező kistérség településeinek közös informatikai alapokra helyezett szigorúbb elszámolási, nyilvántartási és ellenőrzési követelményeket kielégítő integrált önkormányzati költségvetési gazdálkodási rendszer bevezetése.

A projekt céljai

        az önkormányzat polgármesteri hivatala feladatait támogató egységes, integrált kistérségi önkormányzati költségvetési gazdálkodási rendszer megvalósítása;

        kísérlet annak érdekében, hogy a kiépített informatikai rendszerrel más, az önkormányzat illetékességi területébe tartozó települési önkormányzatok gazdálkodási feladatait informatikailag támogatni lehessen;

        az előző két cél megvalósítása közben olyan szakmai megoldásra törekednek, amely adaptálható más kistérségi szerveződésben együttműködő önkormányzatokra is.

A megvalósított rendszer jellemzői

A cél elérésére alkalmas szakmai megoldás alapja a BM Központi Hivatalában már sikeresen működő OrganP-n alapuló költségvetési integrált gazdálkodási rendszer, amely jelenleg már a közigazgatás öt szintjén rendelkezik referenciával.

Az érintett önkormányzatoknál bevezetett integrált informatikai rendszer a költségvetési gazdálkodás feladatait teljes körűen támogatja, az igazgatási ágazati rendszerekkel szabványos kommunikációra képes mind átadó, mind fogadó rendszerként. A rendszer – beépített korlátozásokon keresztül megköveteli a szigorúbb elszámolási, gazdálkodási fegyelmet. Ezzel az Ász vizsgálatokban a hagyományos rendszerekre vonatkozó súlyos kritikai észrevételek is elkerülhetők.

A megvalósított rendszer fő moduljai:

        költségvetés tervezés, előirányzat kezelés;

        kötelezettségvállalás;

        készlet-, eszközgazdálkodás;

        pénzügy;

        főkönyv, beszámoló;

        iratkezelés;

        vezetői információ, jelentések;

        intézményfinanszírozás.

A projekt ütemezése és végrehajtása

A rendszer bevezetését az ügyviteli folyamatok logikájának megfelelően tagolt, az együttműködő partnerek között létrejött szerződésekben és a Projektalapító dokumentumban is rögzített ütemekben végeztük.

A projekt eredményei és általánosítható tapasztalatai

a.)    A projektben a kitűzött célokat az együttműködő partnerek maradéktalanul megvalósították.

        Bevezetésre került Zalaegerszeg MJV Önkormányzatánál a Polgármesteri Hivatal integrált költségvetési gazdálkodási rendszere.

        Bevezetésre került kilenc, Zalaegerszeg MJV Önkormányzatának illetékességi területébe tartozó települési önkormányzatnál ugyanaz az integrált gazdálkodási rendszer, mint Zalaegerszeg Polgármesteri Hivatalában.

        A projektben megvalósított gazdálkodási rendszer és rendszer-architektúra úgy lett kialakítva, hogy az más önkormányzatoknál is alkalmazható. Ennek közvetlen bizonyítéka, hogy Győr MJV és Taksony Nagyközség Önkormányzatainál már befejeződött a zalaegerszegi rendszer átvétele, és több más önkormányzatnál is folynak ennek előkészületei.

        A projektben megvalósított architektúra alkalmas más hasonló költségvetési szervezeti modell támogatására is.

b.)    A projektben megvalósított célok mindegyike fontos elvárásként jelenik meg az önkormányzatok körében.

c.)    A mintaprojektben bizonyításra került, hogy kistérségi összefogással a szükséges informatikai eszközök hatékonyabban felhasználhatóak, az egy-egy önkormányzatra jutó költség töredéke az egyedi megvalósítás költségének.

d.)    A mintaprojektben létrehozott kistérségi hálózat mind funkcionálisan, mind területileg bővíthető.

e.)    Az integrált költségvetési gazdálkodási rendszer bevezetése során az önkormányzati gazdálkodásra, beszámolási kötelezettségekre, ügyvitelszervezésre vonatkozóan számos racionalizálási javaslat született, amelyek szélesebb körben, illetve a központi szabályozás során is hasznosíthatóak lehetnek.

A projekt nyilvános fogadtatása

A Projekt Felügyelő Bizottsága előző, 2003. május 28-i, zalaegerszegi ülésén áttekintette a projekt indításának eredményeit és határozott arról, hogy ezt a kistérségi informatikai modellt a Nyugat-Dunántúli régióban és igény szerint más helyeken, fórumokon is be kell mutatni.

A kistérségi informatikai modell vonzó és hatékony a kisebb települések önkormányzatai és a körjegyzőségek számára.

A projekt kiemelt figyelmet kapott számos országos fórumon, így pl. a Magyar Információs Társadalom Stratégia kidolgozásában, az Információs Társadalom Koordinációs Tárcaközi Bizottság Elektronikus Közigazgatás Albizottságban, a BM Informatikai Kollégiumában, a Szolnoki Térinformatikai Konferencia önkormányzati szekciójában. Több alkalommal tájékozódhattak a projekt előrehaladásáról a települési önkormányzatok jegyzői országos konferenciáikon.

A projekt céljai, a dinamikus megvalósítás folyamata remélhetően példaértékű hatással voltak – és lesznek – a további kistérségi informatikai fejlesztésekre.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu