Áttérés a „CAF-ra” 2007/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

Áttérés a „CAF-ra” 2007/2

IX. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Adminisztrátor



A győri Polgármesteri Hivatal 2000 novembere óta rendelkezik ISO 9001-2000 minőségbiztosítással. A jövőben szeretné bevezeti az Európai Unió tagállamainak szakértői által kidolgozott Általános Értékelési Keretrendszert (Common Assessment Framework, CAF).

 

Az Európai Unió tagállamai még 1998-ban határozták el, hogy olyan rendszert dolgoznak ki, amely alkalmas a közigazgatási szervek minőségügyi rendszerének továbbfejlesztésére. A CAF modell két fő erénye, hogy alkalmazható a közigazgatási szervekre, emellett pedig kompatibilis az európai közigazgatási rendszerekben alkalmazott főbb szervezeti modellekkel.
A CAF segítségével feltárhatók a szervezet feladat-végrehajtásának hatékonyságát befolyásoló problémák, ezután pedig az önkormányzat már képes ezen hibák kiküszöbölésére. A módszer a gyenge pontok mellett a szervezet erősségeit is bemutatja, ezzel támpontokat nyújt a megfelelő minőségfejlesztési stratégiához. Az Általános Értékelési Keretrendszer hazai bevezetése egy egységes közigazgatási minőségügyi rendszer létrejöttét segíti elő. A CAF révén az önkormányzatok, illetve más közigazgatási szervek képesek lesznek teljesítményeik összehasonlítására, amelynek révén fontos információkhoz juthatnak, és amely ösztönzi a működési színvonal emelését.
Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalának elsődleges célkitűzése a hatékony és eredményes, korszerű, szolgáltató és ügyfélbarát hivatal létrehozása, ehhez pedig nagyban hozzájárulhat a Közös Értékelési Keretrendszer bevezetése.
Az Európai Unión belül kulcskérdéssé vált a minőség kezelése. Fontos törekvés, hogy a közigazgatási szolgáltatások közel azonos minőségi színvonalon teljesüljenek, ehhez nyújt segítséget az unió közös értékelési keretrendszere, a CAF. Az egységes rendszer elterjedése révén nem csak az egyes tagállamokon belül, de azok között is összehasonlíthatóvá válnak a közigazgatás teljesítményei.
A CAF vizsgálja a szervezeti adottságokat, valamint értékeli a szervezet által elért eredményeket. Lényeges eleme az önértékelési kérdőív kitöltése, amelyet a hivatal vezetői, munkatársai végeznek el. Általános keretet biztosít az értékeléshez a kilenc fő kritérium (a vezetés, a stratégia és tervezés, az emberi erőforrás-gazdálkodás, az együttműködés és erőforrások, a folyamat- és változás menedzsment, az ügyfél, állampolgár központú eredmények, a munkatársakkal kapcsolatos eredmények, a társadalmi környezetre gyakorolt hatásokkal kapcsolatos eredmények és az alapvető teljesítmény célokkal kapcsolatos eredmények) vizsgálata.
Az önértékelési rendszer segítségével egyszerűen elvégezhető a szervezet kritikai értékelése. A belső értékelés költségtakarékosabb mint a kívülről irányított értékelések, emellett pedig teret enged az alkalmazottak számára az észrevételeik ismertetésére is.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu