A közfeladatot ellátó szervek egységes iratkezelése 2006/2

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Közigazgatási reform

A közfeladatot ellátó szervek egységes iratkezelése 2006/2

VIII. évfolyam, 2. lapszám
Szerző(k):
Dr. Szabó Krisztina Belügyminisztérium



A nyugat-európai és az észak-amerikai országok már a XX. század közepén felismerték, hogy a közigazgatást hatékonyan segítő iratkezelés megteremtése és működtetése a tömeges iratképzés körülményei között központilag irányított, folyamatos tevékenységet igényel. E tevékenység legfontosabb célja az, hogy az iratkezelési folyamatok kezelhetőségét új, hatékony, ugyanakkor költségkímélő eljárások és módszerek kidolgozásával és bevezetésével biztosítsa.

 


Hazánkban, az utóbbi években a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) hatálybalépésével, főként az elektronikus iratok elterjedése és használata nyomán egyre nagyobb teret nyer az az új szemlélet is, amely az iratkezelést egységes folyamatként, a dokumentumok teljes életciklusának figyelembevételével definiálja, mert így lehet igazából a közigazgatásban az információt, mint hatékony erőforrást felhasználni, ezáltal az ügyfeleket és állampolgárokat tehermentesíteni.
A Kormány 2003-ban hívta életre a közfeladatot ellátó szervek egységes iratkezeléséről szóló projektet (a továbbiakban: KEIR). E projekt eredményeképpen 2006. január 1-jei hatállyal a Kormány a törvényi felhatalmazásnak megfelelően –– a belügyminisztert bízta meg a köziratok kezelésének szakmai irányításával , aki új feladatkörét a Belügyminisztérium szervezeti keretein belül létrejött Kormányzati Iratkezelési Felügyelet útján látja el.
A minisztériumok és az országos hatáskörű államigazgatási szervek iratkezelési mintaszabályzatáról szóló 40/1998. (III. 6.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezésével egyidejűleg – a Kormány rendeletben állapította meg:
-a közigazgatási szervek által készített egyedi iratkezelési szabályzatok jóváhagyásának rendjét,
-a köziratok tárgyi szempontú rendszerezésének és megőrzési idők szerinti válogatásának alapjául szolgáló irattári tervek elkészítésének és alkalmazásának szabályait,
-a köziratok nyilvántartásával, az iratforgalom dokumentálásával, valamint az iratkezelés megszervezésével kapcsolatos alapelveket,
-továbbá – az iratkezelés folyamatát áttekintve   határozta meg mindazokat a követelményeket, amelyek biztosítják a papíralapú és az elektronikus iratokat egyaránt tartalmazó ügyiratok egységének megőrzését, kezelhetőségét és használhatóságát.
Felhatalmazást kapott a belügyminiszter, az informatikai és hírközlési miniszter, valamint a nemzeti kulturális örökség minisztere, hogy rendeletben állapítsák meg a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben támasztható követelményeket.
A belügyminiszter, mint ágazati irányításért felelős miniszter rendeletben állapítja meg a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverek megfelelőségét tanúsító szervek kijelölésének részletes szabályait.
A fenti szabályozási rendszer hatályba lépése egyértelművé tette, hogy véget ért az az időszak, amikor évtizedeken keresztül az iratkezelés csak marginális kérdésnek minősült, így fejlesztése legtöbbször el is maradt. A szolgáltató állam építése, valamint az ügyfélbarát közigazgatás létrehozása nem valósítható meg az egész közigazgatást átszövő iratkezelés egységesítése és korszerűsítése (elektronizálás) nélkül.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu