E-ügyintézés bevezetése Kaposvárott 2006/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Ket.

E-ügyintézés bevezetése Kaposvárott 2006/1

VIII. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Kovács László dr.



Az MTA SZTAKI (Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete) „Az információs társadalom igényorientált eszközei és rendszerei” című NKFP projektje keretében az e-közigazgatás bevezetésének, kiépítésének lépéseit, az e-demokrácia minél szélesebb körű elterjesztésének lehetőségeit kutatta, és a projekt keretében konkrét szoftverrendszereket hozott létre.

 

Az MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztálya (DSD) 10 éve foglalkozik webes rendszerekkel, úttörő szerepet játszott a magyar Web kialakításában, az első intézményi honlap is a nevéhez fűződik. A webes szabványokkal foglalkozó nemzetközi szervezet, a W3C egyetlen közép európai irodája is itt működik. Több kormányzati, önkormányzati oldalt hozott létre és üzemeltet a mai napig, valamint ingyenes szolgáltatásokat biztosít a magyar netezőknek, olyanokat mint például a KOPI Plágiumkereső Portál, vagy a közkedvelt SZTAKI Szótár.
Az MTA SZTAKI felismerve a témakör fontosságát, e-kormányzati központot hozott létre, az Elektronikus Közigazgatás csoport feladata a jövőbeni kormányzati és önkormányzati projektek, elektronikus aláírás és azonosítók, és az ezekkel összefüggő kezdeményezések koordinálására.
Közigazgatási információs modellalkotás
A projekt egyik hangsúlyosabb részfeladata a kiválasztott helyi önkormányzat esetében az önkormányzat működésének vizsgálata, és rendszerbe foglalása volt.
A munka keretében az önkormányzatot egységes egészként modelleztük és feltérképeztük kapcsolatrendszerét. Az áttekintés után vertikálisan és horizontálisan is részelemekre bontottuk a működési folyamatokat, és felmérést készítettünk az önkormányzat egyes igazgatóságainak, irodáinak külső-belső kapcsolatrendszeréről és működéséről. A részelemeket egészen a legalsó építőkockákig, a tényleges ügyintézési munkafolyamat elemekig bezárólag vizsgáltuk meg és modelleztük.
A felmérés tanulságai:
• Az elektronikus átalakítás bevezetésével az ügyintézési idők csökkenthetők.
• A szakmai munka nem váltható ki, az ügyintézők munkáját csak segíteni, támogatni lehet az elektronikus ügyintézés bevezetésével, és a hatékonyságot növelni.
• A munkafolyamatok elektronikus átalakításával az ügykezelői feladatok mennyisége jelentősen csökken (pl. előre kitöltött sablonok felhasználásával)

Internet portál
 

A portálrendszer kialakításának fő céljai:
A polgárbarát ügyintézés megvalósítása
A back office és front office rendszerek újratervezése és együttes megvalósítása interaktív szolgáltatások beépítésével, az egyes felhasználói csoportok az őket leginkább érintő témák szerinti csoportosítása, ügyintézési iránytű az életút-modell szerint, akadálymentesített felület.
Szöveges dokumentumokhoz társított információk
A portálon megjelenő dokumentumokhoz térképet, fórumot, szavazást és naptárat társíthatunk. Térkép és naptár segítségével az adott oldal által képviselt információ térben és időben elhelyezhetővé válik. Fórum társításával az olvasók fűzhetnek megjegyzéseket, kifejezhetik véleményüket az adott oldalon található információval kapcsolatban, szavazással pedig konkrét válaszlehetőségek közül választhatnak a feltett kérdésre.
Elektronikus ügyintézési lehetőségek
A portálon az alábbi elektronikus tranzakciókra nyílik lehetősége az ügyfélnek:
• Építéshatósági ügyek indítása elektronikus űrlapon keresztül.
• Elektronikus ügykövetés, ahol a lezárt ügyek jellemzőit és a folyamatban levő ügyeinek aktuális állapotát tekintheti meg (iktatott, hiánypótlás elrendelése…).
• Panaszok bejelentése elektronikus úton (ezeket egy természetes nyelvi elemző modul rögtön az adott területen dolgozó ügyintézőhöz irányítja).

 

Építéshatósági ügyintézést támogató rendszer
A Polgármesteri Hivatalban létrehozott háttérrendszerben a Műszaki Hatósági Iroda munkafolyamatai elektronikus formában valósultak meg, amelyet az iroda munkáját segítő munkafolyamat-vezérlő (workflow) rendszer egészíti ki. Minden dolgozó esetén a rendszerben pontosan szabályozott, hogy milyen feladat- és hatáskörei vannak, az egyes munkamozzanatokat elvégezheti-e.
A rendszer általános tulajdonságai a következők:
• az igényeknek megfelelően vezérli az irodában kialakított munkafolyamatokat
• a munkafolyamatok minden lépésében a lehetőségekhez képest szabványosított megoldásokat tartalmaznak (határozatok, űrlapok szövegei)
• minden adat, információ tetszőleges szempont szerint visszakereshető
• a kialakítandó rendszer az összes iratot elektronikusan tárolja.
 
 
 


A programban kész formalevelek állnak az ügyintéző rendelkezésére, amelyekbe a kérelem űrlapjából automatikusan átkerülnek a szükséges adatok.
E-közgyűlést támogató rendszer
A rendszer kialakításának célja az önkormányzat rendeletalkotási és határozathozatali feladatainak támogatása. A rendszer végigköveti a közgyűlési folyamatokat, az elsődlegesen megfogalmazott előterjesztési szövegek létrejöttétől, a bizottsági üléseken történő tárgyalásokon és véleményalkotáson keresztül, egészen a közgyűlési döntéshozatalig.
A létrejövő dokumentumok nyilvántartásán kívül, a törvényalkotási folyamat mindenkori fázisának megfelelően, a munka elektronikus úton történő támogatását is lehetővé teszi a rendszer, beleértve az anyagok célszemélyekhez történő eljuttatását.
Az e-közgyűlési rendszer kutatás-fejlesztésében olyan technológiai újdonságok szerepelnek, mint a peer-to-peer rendszer felépítés, a rádiós hálózati kommunikáció, a közelség-érzékelés és a workflow rendszer együttes.

Összefoglalás
Az állampolgárok építéshatósági ügyeik indítását az új interaktív portálon keresztül kezdeményezhetik. Emellett az általa korábban indított ügyek listája, jellemzői, dokumentumai és jelenleg folyamatban levő ügyek az állapota is elérhetővé válnak. Az építéshatósági ügyintézők szintén elektronikus felületen képesek kezelni a beérkezett ügyeket egészen az ügy lezárásáig.
Az elektronikus közigazgatás bevezetésekor célszerű lenne áttérni mind a szakhatóságokkal, mind a felettes szervekkel az elektronikus kapcsolattartásra. Az államigazgatásban okirat csak minősített digitális aláírással ellátva felel meg a törvényi követelményeknek, a felhasználói oldali fogadókészsége azonban még nem alakult ki.
Az ügyintézési rendszert természetesen ma még nem lehet, és nem is szabad, tisztán elektronikus alapúvá átalakítani. A folyamatokat úgy kell átszabni, hogy a személyes megjelenések számát minél kevesebbre lehessen lekorlátozni, még akkor is, ha jogi akadályok miatt teljesen kikerülni nem lehet.
Távlati célok
A SZTAKI távlati céljai között szerepel a teljesen elektronikus alapokra helyezett ügyintézési rendszer, valamint új típusú e-demokráciai eszközrendszerek kutatása és kialakítása. Az Elosztott rendszerek Osztály által immár 8 éve üzemeltetett on-line szavazási rendszer is része lesz e rendszereknek, melyet már az ausztrál Victoria állam és a Világbank is alkalmazott, állampolgári vélemények összegyűjtésére, illetve belső döntéshozatalra.

 

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu