Adóztatás a régiós átszervezés tükrében 2009/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Régió

Adóztatás a régiós átszervezés tükrében 2009/1

XI. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Tóth Ferenc igazgató APEH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága




Az Európai Unióhoz való csatlakozás hívta életre a regionális elven alapuló terület-beosztási rendszert, melynek elkerülhetetlen következményeként az adóhivatal is nagyfokú átszervezésen ment keresztül 2007. január 1-jével: a korábban területi elven működő igazgatóságok is regionális igazgatóságokká alakultak, melyek közül az APEH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága kiemelt szerepet tölt be.

 

A regionális elven alapuló terület-beosztási rendszer felépítésében megfelel a Közösség szervezet-korszerűsítési követelményeinek valamint a társadalmi, gazdasági fejlődésben elmaradott területek strukturális átalakítása és támogatások nyújtása révén hívatott elősegíteni azok fejlettebb térségekhez való felzárkózását. A Budapestet és Pest megyét magába foglaló Közép-magyarországi Régióban (Régió) az egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) értéke az országos átlag másfélszeresét is meghaladja – az uniós támogatások elnyerése szempontjából meghatározó GDP közel felét állítja elő. A Régió a társadalmi-gazdasági életben betöltött vezető szerepét alapvetően a termelési erőforrások volumenének, a népesség és a fejlett infrastruktúra nagyfokú koncentrációjának köszönheti. Földrajzi értelemben az ország közepét jelentő területhez tartozó 188 települést az ország népességének közel 29 százaléka lakja, a népsűrűség itt jóval magasabb az országos átlagnál. A 90-es évek közepén induló infrastrukturális fejlődés hatására mára kiváló adottságokkal rendelkező közművesített ipari parkok, a fővárost körülölelő agglomerációban jelentős logisztikai központok jöttek létre, és itt működnek a pénzügyi intézményrendszer meghatározó szereplői is.
A térségi államokban jelentkező régiósodás magyarországi adaptációjának következményeként az adóhivatal is nagyfokú átszervezésen ment keresztül. A 2007. január 1-jével újonnan felállított APEH igazgatóságok közül hétnek illetékessége a hozzájuk tartozó megyék közigazgatási határához igazodóan – területi elven – került meghatározásra, a nyolcadikként emlegetett Kiemelt Adózók Igazgatósága országos hatáskörű lett. Mivel Régiónk nemcsak gazdasági potenciálját, hanem az adófizetők számát és az adókötelezettség mértékét tekintve is egyaránt kiemelkedik a területi régiók közül, ezért egy olyan egységes ügyelosztási elvek mentén működő stabil szervezetet kellett kialakítani, amely a leghatékonyabban képes megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek. Az APEH három fővárosi székhelyű területi igazgatóságából, a Pest megyei Igazgatóságból, és a fővárosi valamint a pest megyei illetékhivatalból létrehozott APEH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága méltó jogutódja lett a korábbi intézményeknek. Igazgatóságunk Budapest és Pest megye adóztatási feladatait nem teljes körűen látja el, mivel az adózás rendjéről szóló törvény vonatkozó illetékességi szabályozása miatt a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező jogi személyiségű vállalkozások a Kiemelt Adózók Igazgatóságához tartoznak, azonban így is az ország legnagyobb regionális igazgatóságává nőtte ki magát.
A közép-magyarországi adóhivatallal szemben a kormány és a költségvetés oldaláról óriási az elvárás, az adófizetői oldalt tekintve pedig Igazgatóságunkra az önkéntes jogkövető magatartásra való ösztönzés, az adóbevallási és adófizetési fegyelem nyomon követése, valamint a szankciók törvényes kereteken belüli alkalmazásának feladata hárul. A szervezet létrejöttével az Igazgatóság hatásköre és feladatai számottevően kibővültek, rendkívül összetetté váltak. Az integráció a korábbi megyei tagozódásból eredő párhuzamosságok kiszűrésével régiós szintű egységes jogalkalmazást, optimális kapacitáskihasználást eredményezett.
Az elmúlt két év tapasztalatai azt mutatják, hogy a szervezeti átalakulás meghozta gyümölcsét, azaz a feladatcentrikus szervezet hatékonyan képes működni.


A számok magukért beszélnek
A szakmai profil szerinti tagozódású szervezet közel 5 ezer fős dolgozói állománya 25 fővárosi épületben – melyből 10 helyen kizárólag ügyfélszolgálat működik – valamint 8 vidéki kirendeltségen látja el feladatait. A dolgozói létszám 30 százaléka az adóügyi, 37 százaléka az ellenőrzési, 22 százaléka a felszámolási és végrehajtási és 11 százaléka a működtetési területen áll az adófizetők szolgálatában.
Végzett feladataink volumenét tükrözi, hogy Igazgatóságunkhoz tartozik az ország adószámmal rendelkező működő adózói állományának egyharmada, több mint félmillió adóalany, amelynek 57 százaléka gazdálkodó szervezet, valamint fele-fele arányban egyéni vállalkozó és önálló tevékenységet folytató magánszemély. A társas vállalkozások 90 százalékban korlátolt felelősségű társaság, részvénytársaság vagy betéti társaság formában működnek. Jellemzően a működő vállalkozások számának magas budapesti koncentrációja a régió belső gazdasági szerkezetének is meglehetősen heterogén összetételét okozza. A félmillió adóalany fele-fele arányban általános forgalmi adó körbe bejelentkezett, illetve ÁFA körön kívüli. Az összes adóalany mintegy 10 százaléka választotta az egyszerűsített vállalkozói adó szerinti adózást. Közösségi adószámmal 83 ezer adózó rendelkezik a Régió területén.


Hozzájárulásunk a költségvetési bevételekhez
2008-ban a régiós adóbevételek a fő adónemek vonatkozásában elérték a 2 ezer 800 milliárd forintot, ezzel az ország APEH-tól befolyó bevételeihez több mint egyharmadával járultunk hozzá. Az összeg fele mintegy egyenlő arányban SZJA illetve ÁFA adónem teljesítésekből folyik be, negyven százaléka a társadalombiztosítási járulékok és egészségügyi hozzájárulás befizetésekből adódik. A társasági adó, egyszerűsített vállalkozási adó és a költségvetésbe utalt illetékbefizetések mintegy tíz százalékát adják a teljesített kötelezettségeknek. A kiemelt adónemek – SZJA, ÁFA, társadalombiztosítási bevételek és költségvetésbe utalt illeték – bevételei is megközelítik a 2 ezer 500 milliárd Ft-ot, az előző évi bevételeket közel 10 százalékkal meghaladva.
Illetékbevételeink elérték a 70 milliárd Ft-ot, amiből a Fővárosi, a Pest megyei és az Érd városi Önkormányzat 15 milliárd Ft-ot meghaladó – összességében a 2007. évinél magasabb – összegben részesült.
A klasszikus értelemben vett önadózáson kívüli bevételek, mint a behajtási valamint a szankciós és a költségvetési bevételeket „mentő” kiutalás előtti vizsgálatok jogerős megállapításai is várakozásainknak megfelelően alakultak az elmúlt évben. Az adózók végrehajtható tartozásaiból Igazgatóságunk 130 milliárd Ft-ot meghaladó összeget szedett be, szankciós – késedelmi pótlék és bírság – bevételünk közel 15 milliárd Ft-ot jelentett. Mindezek közel felét adják az országos „eredményeknek”. Bevallások kiutalás előtti vizsgálata nyomán – elsősorban ÁFA adónemben – 13 milliárd Ft jogtalan visszaigénylés kiutalását akadályoztuk meg.


Összetett tevékenységünk és eredményei
Adózóinkkal közös érdekünk, hogy a vezetett nyilvántartások, valamint az adókötelezettség szempontjából oly fontos bevallás-feldolgozások adatai naprakész és korrekt képet mutassanak. E tevékenységünk keretén belül az elmúlt évben a 6,5 millió darabot elérte a feldolgozott bevallások száma – évről évre folyamatosan növekszik e nagyságrend.
Az elektronikus bevallás térhódításának köszönhetően egyre szűkebb adózói körnek kell – és lehet – egyre kevesebb fajta bevallást hagyományos papír alapú bizonylaton kitölteni/benyújtani, ami az adózók számára az adókötelezettség egyszerűbb, korszerűbb teljesítését jelenti. A bevallások közül kiemelkedik a kifizetésekkel összefüggő adót és járulékokat tartalmazó bevallások száma, mintegy egyharmada az összesnek. Személyi jövedelemadó bevallás több mint egymillió darab került feldolgozásra, hasonlóan az ÁFA bevallások nagyságrendjéhez.
2008-ban a tízezer darabot is meghaladta a pályakezdő, vagy elhelyezkedés szempontjából „hátrányos” helyzetben lévők számára kiadott START kártyák száma.
Ügyfélszolgálataink 700 ezernél is több személyesen megjelenő ügyfelet fogadtak az év folyamán, 200 ezer igazolást adtak ki a kérelmezők számára. Az új, korszerű ügyfélbarát szolgáltatásaink (elektronikus úton történő igazoláskérés/kiadás, bankkártyás fizetés) egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, bár továbbra is a személyes ügyintézés az elsődleges. Írásbeli tájékoztatási tevékenységünk keretében több mint 4 ezer levélre válaszoltunk. Adózóink a legtöbb kérdést az ÁFA és az Art jogszabályi értelmezésével kapcsolatban tették fel.
Ellenőrzési tevékenységünk keretében 100 ezer vizsgálatot végeztünk, aminek közel egyharmada adóellenőrzés, kétharmada adatok gyűjtésére, egyes adókötelezettségek ellenőrzésére irányult. Az ellenőrzések során revizoraink 200 milliárd Ft nettó adókülönbözetet állapítottak meg. Jogerősítésre került 185 milliárd Ft megállapítás, 130 milliárd Ft késedelmi pótlék és adóbírság. Kiemelt feladataink keretében két és félezer vagyongyarapodással összefüggő ellenőrzés során 16 milliárd Ft nettó adókülönbözetet állapítottak meg revizoraink, és mintegy 10 milliárd Ft a kiszabott szankció összege. Nagy figyelmet fordítottunk a magas árbevétel mellett minimális adófizetést realizáló gazdálkodók kiszűrésére, az ilyen irányban végzett 1,3 ezer vizsgálat 80 százaléka közel 50 milliárd Ft adókülönbözet megállapításával zárult.
Az önkéntes adófizetést elmulasztók, valamint a tartósan hátralékkal rendelkező adófizetők számának csökkentése érdekében kényszerintézkedésekkel léptünk és lépünk fel. Ma már minden törvényes eszköz – legyen az akár külföldi jogsegély igénybevétele – rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy maradéktalanul eleget tudjunk tenni mind a központi költségvetési, mind az egyenlő teherviselést igénylő társadalmi elvárásoknak. Végrehajtási cselekményeink súlyossága mindig arányban áll a fennálló kötelezettséggel, így számos esetben eredményt érünk el már egy fizetési felszólítás küldésével is. 2008-ban 40 ezer ilyen felhívást/felszólítást küldtünk ki, 50 milliárd Ft összegben. Magánszemélyek esetében a munkabérből való letiltás lehetősége is rendelkezésünkre áll, mely lehetőséget tavaly 13 ezer esetben alkalmaztuk. 200 ezer ügyben éltünk azonnali beszedési megbízás kibocsátásával. Nagyobb összegű tartozás esetén az adóhivatal mérlegelésének következménye lehet az ingó és ingatlan vagyontárgyak lefoglalása, majd árverezése. Sikeresnek mondható az Elektronikus Árverezési Felületen történő ingóságok – elsősorban gépjárművek – értékesítése. Az ily módon gazdára talált ingóságok átlagban a becsérték kétharmadáért kelnek el, mind az adózó mind az adóhivatal érdekének megfelelően lényegesen meghaladva a hagyományos árverezésen szokásosan elért értéket.
Adózóink százezret meghaladó esetben éltek a fizetési kedvezmény kérelem benyújtásának lehetőségével, kérelmükben mintegy 125 milliárd Ft tartozásra kérve részletfizetést, halasztást, törlést.
Felszámolási tevékenységünk keretében 1,7 ezer esetben kezdeményeztük felszámolási eljárás megindítását, követelésünk összege 90 milliárd Ft volt.
Régiónkban közel ötszáz bűncselekmény került feltárásra, ezeknek többsége adócsalás, magánokirat hamisítás.


A szolgáltató adóhatóság stratégiája
Kiemelt feladatunk, hogy az állampolgároknak, akik önkéntesen és pontosan eleget tesznek adókötelezettségüknek, könnyebbé, egyszerűbbé tegyük kötelezettségük teljesítését. Az ismerethiány, tévedés következtében pontatlanul adózóknak igyekszünk megadni minden segítséget, hogy jogkövető adózók legyenek. Azonban a törvény szigorával lépünk fel azok ellen, akik szándékosan szegik meg az adószabályokat, kárt okozva ezzel közvetve a társadalom minden tagjának.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu