E-közigazgatás a Bakonyalján 2008/1

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / E-közigazgatás

E-közigazgatás a Bakonyalján 2008/1

X. évfolyam, 1. lapszám
Szerző(k):
Dörnyei Vendel dr.
jegyző
Kisbér

A Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás – Kisbér városa és további 16 település – Komárom-Esztergom megye hátrányos helyzetű kistérsége. A Bakony térségében található, kisebb-nagyobb, hegyek közt megbúvó, gyönyörű települések alkotják.

 


Olyan közigazgatási területről van szó, amelynek települései történetileg is szoros közösséget alkotnak, ugyanakkor földrajzi fekvésük megnehezíti köztük a közlekedést. Az államigazgatási hatáskörök címzettje sok tekintetben a kistérség központi jegyző, így az ügyek hagyományos intézése itt is utazással, utánajárással jár. Olyan terep tehát, mely a helyi közigazgatás szereplőit arra sarkallja, hogy új megoldásokat keresve a hagyományos ügyintézés mellett illetve helyett egyszerűbb, gyorsabb, hatékonyabb megoldásokat meghonosítva tegyék elérhetőbbé az egyes közszolgáltatásokat.
A kistérség települései a GVOP/4.3.1 pályázat lehetőségeit felismerve nagy lépést tett az elektronikus közigazgatási szolgáltatások meghonosítása, a szolgáltató önkormányzat kialakítása felé. Eredményes pályázatot követően mintegy 350 millió forintos ráfordítással létrehoztak és rendszeresítettek egy több modulból álló számítástechnikai szolgáltatás-rendszert, ami az önkormányzatok által nyújtott közszolgáltatások elektronikai úton történő elérését, illetve azok elérésének megkönnyítését szolgálja.
A képviselő-testületi rendszer az önkormányzati hivatalok munkáját segíti elő, a testületek, azok bizottságai, valamint tisztségviselői által hozott döntések nyilvántartásával, az egyes döntések végrehajtásának nyomon követésével, és az azokról történő jelentések összeállításával. A modul rögzíti a döntéshozó személyek, a döntéshozó szervezetek adatait, felépítését, az általuk hozható döntések lehetséges formáit és típusait. Az ülések előkészítése a rendszerben rögzíthető, az előkészítő anyagok elektronikus úton megtekinthetőek. Az üléseken hozott döntések a rendszerben rögzíthetőek, az egyes döntésekről adatlap kerül rögzítésre, a rögzített és nyilvántartott döntések között a modul több szempontú keresési lehetőséget biztosít. Az egyes döntések végrehajtásának státuszai, felelősei a modul segítségével megállapíthatóak, a végrehajtás jelentésére a modul keretein belül van lehetőség. Az így elkészített jelentések felülvizsgálatára is lehetőség van. A program segítségével az egyes döntésekről kivonatok készíthetőek. A döntések a rendszeren keresztül bármely felhasználó részéről megismerhetőek.
A rendszer részét képezi az úgynevezett Info-portál modul, amely a kistérség, és az ahhoz tartozó települések portál megjelenítését teszi lehetővé. A modul segítségével olyan portálok hozhatóak létre, melyek kellő adattartalommal rendelkeznek, a közérdekű információkat rögzítik, a portált felkereső felhasználók eligazodását biztosítják, és amelyek folyamatosan és könnyen frissíthetőek. A modul a portálon tetszés szerinti rovatok létrehozását segíti, azok módosíthatóak, szükség esetén törölhetőek. Az egyes rovatok tartalmának megváltoztatása a program segítségével történhet, minden rovat esetében meghatározhatóak azok a szempontok, melyeknek a tartalom kialakításánál figyelemmel kell lenni, ami a portál informativitását garantálhatja. A létrehozott portálokon linkek helyezhetőek el, amik a hálón való gyors továbblépést segítik elő. Természetesen a portálokon képek jeleníthetőek meg, melyek segítségével igényes megjelenés biztosítható. Elhelyezhetőek a település életére vonatkozó esemény naptárak, beszámolók is. Az település bemutatásán és az önkormányzati szolgáltatások bemutatásán túl megjeleníthetőek a portálokon apróhirdetések, bemutatkozhatnak az egyes vállalkozások. Szerkeszthetőek a portálokra telefonkönyvek, címlisták, egyéb adathalmazok. Lebonyolíthatóak a modul segítségével az egyes portálokon szavazások, működtethetőek és moderálhatóak fórumok, ami interaktivitást biztosíthat a portál tulajdonos, és a portált felkereső felhasználók között.
Fontos közszolgáltatások elérését teszi lehetővé az úgynevezett e-egészségügyi rendszer. A rendszer részeként a kórházak szolgáltatásaira vonatkozóan a fekvőCLX modul ad komoly segítséget. A modulban rögzíthetőek a kórházban fekvő betegek adatai, az egyes osztályokon fekvő betegek listái, és keresési lehetőség van ezek között az adatok között. A modul segítségével betegforgalmi napló készíthető, beutalási rendszer működtethető, illetve lehetőség van az egyes adatok kódolására. Nyilvántarthatóak a táppénzre vonatkozó adatok. A beteg kórházi története rögzíthető, illetve rögzíthető az egyes kezelések finanszírozása az erre vonatkozó kódokkal. A modul recept létrehozására is alkalmas.
Az egészségügyi modul másik része a háziorvosi rendszer. Ebben a járóbetegek adatai rögzíthetőek, felvihetőek az egyes betegekre vonatkozó vizsgálati eredmények. A háziorvosok a modul segítségével recepteket írhatnak fel, szakrendelésre rögzíthetnek betegeiknek előjegyzést, labor vizsgálatokat kérhetnek. A modul tartalmazza a beteg adatainak kezeléséhez hozzájáruló nyilatkozatát is, ami a rendszer alkalmazásához szükséges.
A közigazgatáshoz szorosabban kapcsolódó modul az ún E-docu szoftver, ami az egyes dokumentumok kezelését segíti elő. Az iratok iktatása, a létező dokumentumok keresése, módosítása, átiktatása, csatolása, a dokumentumok virtuális irattárba helyezése, az egyes dokumentumok között kapcsolatok létrehozása ebben a rendszerben történik, illetve ez a modul segíti a beérkező tartalmak feldolgozását is. A rendszerben a papír alapon érkező beadványok szkennelése után azok elektronikus dokumentumként való kezelése biztosított.
Az e-közigazgatás további fontos eleme a térinformatika, amely a térbeli objektumok adatait tartalmazó adatbázis és a térképi állományok összekapcsolásának eredménye. Az önkormányzatok munkájának túlnyomó része valamilyen módon térbeli adatokhoz kapcsolódik, és ha azokat vizuálisan jól szemléltethető térképi információkhoz kötjük, sokkal hatékonyabban kapcsolódhatnak a kommunikációs folyamatokba. Az önkormányzat az igazgatása alá tartozó terület alapinformációit: a közhiteles alaptérképeket, a közérdekű adatbázisokat, valamint a közmű alaptérképeket összegyűjtve alakíthatja ki azt az adat- és információtartalmat, amire munkája során szüksége lehet. A térinformatika alkalmazása támogatja az ingatlan-nyilvántartás, településfejlesztési és rendezési tervek elkészítését, közműnyilvántartást, önkormányzati ingatlangazdálkodást, stb.
Szakigazgatási feladatellátást segít az E-adó rendszer, ami az önkormányzatok javára teljesítendő adókötelezettségek teljesítését segíti. Ez a modul rögzíti az adóhatóság adatait, elérhetővé és letölthetővé teszi az adózásra vonatkozó jogszabályokat, és az adókötelezettségek teljesítéséhez szükséges nyomtatványokat. A modulon rögzíti az adóhatóság az adózási határidőket, és azokat a számlaszámokat, amelyekre a befizetések teljesíthetőek.
A rendszer részét képezi az önkormányzati gazdálkodási modul, ami az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos információk rögzítését teszi lehetővé. A modulban megjeleníthetőek az önkormányzat gazdálkodással kapcsolatos rendeletei, egyes döntései. Nem könyvelőprogramról van szó, a gazdálkodás egyéb aspektusainak kezelését segíti elő.
A Bakonyalján meghonosított elektronikus közszolgáltatási rendszer elemeinek fentiek szerinti rövid bemutatása talán jól érzékelteti, hogy milyen komoly törekvés mutatkozott a hagyományos modellektől eltérő, új, korszerű megoldások kialakítására ebben a hátrányos helyzetű kistérségben. A széles szolgáltatási spektrumú rendszer felhasználása minden kistérségi lakosnak elérhető, az egyes programok könnyen értelmezhető, jó eligazodást biztosító kezelői felületeken működtethetőek. Az egyes felhasználói, kezelői jogosultságok precíz meghatározásával a rendszerekben kezelt adatok biztonsága is garantált. A rendszerek alkalmazása egyre szélesebb körben terjed, a felhasználás tapasztalatai alapján a rendszert kifejlesztő és kiépítő cégek az önkormányzatokkal és a települési jegyzőkkel együttműködve a projekt átadását követően is folyamatosan az azok által biztosított szolgáltatások fejlesztésén dolgoznak, mivel közös célunk egy jól működő, a változó követelményeknek megfelelő, a kistérség lakosságát a lehető legnagyobb mértékben kiszolgáló elektronikus közszolgáltatási rendszer fenntartása.
Szeretettel várjuk kedves olvasóinkat portáljainkon!

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu