Mit várjunk a szociális reformtól? 2005/3

A közigazgatás szakmai fóruma

Cikkek / Gyámügy-Gyermekvédelem-Szociális ügyek

Mit várjunk a szociális reformtól? 2005/3

VII. évfolyam, 3. lapszám
Szerző(k):
Dr. Letenyei Róbert Gerjen Község Jegyzője



A kormányzat meghirdette a szociális reformjait. Összetett feladat vár a törvényalkotásra. Az eddigi szabályozás azért volt sikertelen, mert minisztériumi szabályozásként közelítettek a problémához, és nem úgy, hogy összetett társadalmi probléma megoldása a feladat.

A legfontosabb a most már elfeledett elvnek, törvényhozói szinten nem alkalmazott foglalkoztatás elősegítésének, ismét központi hangsúlyt kell kapnia. A szociális ellátó rendszer feladata, hogy integrálja az egyént újra a munka világába, segítse Őt, ha az egyéni családi, erőforrások nem elégségesek. A munkavállalási hajlandóság ellen nevel a jelenlegi szociális ellátórendszer. Egyre növekszik azok száma, akik életvitelszerűen rendezkednek be arra, hogy a létfenntartásukat a segélyekből biztosítsák. Már generációk növekszenek úgy fel, hogy nem látják a szüleiket naponta munkába járni.
A Főváros és a vidék ebből a szempontból is kettéoszlott. Már most látszik, hogy a szociális ellátás területén, nem lehet az eltérő problémákra azonos válaszokat adni. A Fővárosban az alkalmi és az állandó, munkára nagyobb a lehetőség, mint egy elmaradott vidéki körzetben. Egyes településeken, ha meg is van a hajlandóság a munkavállalásra, a körzet hátrányos helyzete miatt nincs elérhető közelségben munkahely. Falvak, kistérségek lakói maradnak munka nélkül, ekkor már a szociálpolitika eszközei nem elégségesek. Kormányzati beavatkozásra van szükség.
A szociális ellátórendszer, reformra szorul azért is, mert áttekinthetetlen, szerteágazó, egyes szektorok közötti kapcsolat minimális. A jogi szabályozás szövevényes, kialakítása a költségvetési, fiskális érdekeket szolgálta nem, pedig az ellátásra szoruló családot.
A szolidaritás eszméje, illetve lehetősége, megszűnt a törvényi szabályozás kiterjedésével. Nincs lehetőség a pénzügyi kényszer és a jogszabályi háttér miatt arra, hogy a település saját hatáskörben döntsön a szegényeiről. Megszűnt az a több évszázados gyakorlat, hogy a kisközösség dönt a rászorulóinak segítéséről. Az adott mikroközösség tudja igazán eldönteni, hogy munkára, természetbeni, vagy pénzbeli támogatásra van szüksége az egyénnek. Az állami és a kisközösségi támogatás egyike sem kizárólagos támogatási forma, együtt kell, egymást erősítve alkalmazni őket. A jelenlegi rendszerben a kettő egyensúlya megbillent.
Az 1993. évi III. törvény megalkotása óta a módosítások ahhoz vezettek, hogy a mérlegelési jogkör, az egyéni élethelyzethez viszonyuló segélyezés egyre kisebb szerepet kap. Mérhető adatokban, standard élethelyzetekben gondolkodott a törvényalkotó. Az eltérő települési sajátosságok, a különböző élethelyzetek, változó családi kötelékekben felmerülő különbségek mérlegelésére nincs lehetőség.
Átgondolt egységes koncepcióra van szükség, mely kiterjed a szociális ellátórendszer egészére. Szektorokon, minisztériumokon, túlnyúló koncepcióra van szükség. Nem megengedhető, hogy a minisztérium szakmája első lobbistája legyen, nem pedig a kormányzati akarat végrehajtója.
Egyik neuralgikus pont a lakástámogatási rendszerünk, mely nem szolgálja a szociálpolitika céljait. Főleg az átpolitizáltsága miatt a lakáshoz való tulajdonosi hozzájutást preferálta a mindenkori kormányzat, a bérlakás támogatásával szemben. Ez a több évtizede meggyökeresedett koncepció a munkavállalók mobilitásának a gátjává vált. A nagyarányú munkanélküliséggel sújtott térségekből a lakhatási támogatások egyensúlytalansága miatt sincs mobilitás, a munkaerő-hiánnyal küzdő térségek felé. A tömegközlekedés hiányossága és az egyéni gépjármű közlekedés magas ára további gátja a foglalkoztatás elősegítésének.
A szociálpolitika és az adórendszer kapcsolata sem egyértelmű. A jövedelemtől függő ellátások az adóbevallási és az adófizetési morál miatt hordoznak veszélyeket. A szociális törvényt megalkotói nem vették figyelembe a magyar valóságot abból a szempontból sem, hogy az emberek ilyen nagy száma vall be, minimálbért vagy ennél kisebb jövedelmet. A szociális ellátásra fordítható összegek közül így kevesebb jut a valódi rászorulóknak.
Az adórendszer átalakítása, már politikai nézet kérdése. Kapjanak kevesebb támogatást a gazdagok, és többet a szegények? Vagy esetleg az adórendszeren keresztül ösztönözzük a gyermekvállalást? A módosabbak támogatását adórendszeren keresztül lehet legkönnyebben érvényesíteni, így a megszüntetésük jogtechnikailag egyszerű. De nemzetgazdasági szinten megbomlott az eltartók és az eltartottak aránya nálunk is, mint mindenhol Európában.
Sajátos gond, a non profit szektor kizárása a szociálpolitikából. A leszakadókra fordítható csekély pénzmennyiség miatt, a segítő és elosztó hálózat működtetésébe be kell vonni az önkéntes segítőket. Nem járható út az, hogy helyi szinten a szociális rendszer működtetése az összes ilyen célú forrás 20%-át is elérheti.
A foglalkoztatási jogszabályokat és a szociálpolitika céljait is egyensúlyba kell hozni. A munkaerő piacon hátrányos helyzetű csoportokat, ilyenek például a tartós munkanélküliek, egészség károsodottak, pályakezdők, idős korúak járulék, és foglalkoztatói adókedvezményekkel kell segíteni az ismételt munkavállalásban.
A feladat akkor lesz sikeres, ha az államigazgatás felső szintje együtt tud működni, mert ha nem, akkor sikerül ismét egy felemás még bonyolultabb rendszert kialakítani.

Kategória

Könyvajánló

Facebook Pagelike Widget

 

1037 Budapest, Montevideo utca 14.
Tel.: +36 1 340 2304
Fax: +36 1 349 7600
E-mail: info@orac.hu

Weboldal: orac.hu

Szakmai partnerek

Jegyzők Országos Szövetsége (JOSZ) – www.josz.eu

Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek Szövetsége – www.kozszov.org.hu